IJmond bereikbaar en leefbaar

IJmond bereikbaar en leefbaar
© RTV Seaport

De gemeente Velsen publiceert het Jaarverslag Regionale Mobiliteit 2022-2023. Daarin staat welke acties zij heeft ondernomen om de regio goed bereikbaar te houden met de fiets, het openbaar vervoer en de auto. Speciale aandacht daarbij voor de intercity-verbinding tussen Alkmaar en Haarlem.

Al sinds 2014 functioneert bijvoorbeeld de Werkgeversaanpak. Die aanpak gaat over schoner vervoer, stimulering van het openbaar vervoer en fietsgebruik, en goede informatie over de situatie op de autoweg. Dat zou in 2022 en 2023 al duizenden fietsers verleid hebben om de auto voor woonwerkverkeer te laten staan. Het Jaarverslag 2022-2023 is hier te lezen.

Meer intercity’s tussen Alkmaar en Haarlem

Samen met de andere gemeenten in de regio én met de Provincie Noord-Holland spant Velsen zich ook in voor een betere treinverbinding op de zogenaamde Kennemerlijn: de verbinding tussen Haarlem en Alkmaar. Velsen heeft daarover samen met de gemeenten Beverwijk en Heemskerk een brief aan de NS geschreven. De drie gemeenten zijn blij dat de intercity tussen Haarlem en Alkmaar weer terugkomt in de dienstregeling voor 2025. Het zijn er twee per uur. Maar dat vinden de briefschrijvers te weinig. Ze zouden het liefst gelijk drie intercity’s per uur zien, want de spits duurt steeds langer. En op termijn zouden ze er het liefst zes per uur zien rijden.

Overstappen op Uitgeest?

Daar komt nog een zorg bij. De NS schijnt van plan te zijn om in de toekomst wel 6 intercitytreinen tussen Haarlem en Alkmaar te laten rijden, maar dan moet je wel overstappen in Uitgeest. Dat vinden de gemeenten zeer ongewenst. Ze hopen hierover – samen met onder andere de provincie en ProRail – in gesprek te gaan met NS.