Elektrische pont officieel gedoopt
Vrijdag was een heugelijke dag, de nieuwe NZK Pont 100 werd officieel gedoopt. Deze pont is de eerste volledig elektrische boot die vervoersbedrijf GVB in zal zetten op het Noordzeekanaal. De boot zal volgens de planning dit jaar aan het einde van het vierde kwartaal ingezet worden op de oversteek bij Velsen. Bovendien betekent deze doop dat de boot eventueel beschikbaar is om als reserve boot ingezet te worden bij uitval van de huidige boten.
De NZK Pont 100 is de eerste van vijf elektrische boten die het GVB met de gemeente Amsterdam gaat inzetten op het Noordzeekanaal. Ze vervangen de bijna negentig jaar oude schepen die nogal wat mankementen vertoonden en bij gebrek aan beschikbare onderdelen soms aan de kant moesten worden gehouden.
In Velsen leidde dat tot problemen. Door de afsluiting van de sluisroute vanwege de bouw van de nieuwe zeesluis, was de druk op de pont groot. Nu de sluisroute weer open is en in het vierde kwartaal de nieuwe pont kan worden ingezet, verwacht het GVB dat de overtochten soepeler zullen verlopen.
De gemeente Velsen is erg blij met de primeur die de pont betekent. Wethouder Bram Diepstraten ligt toe, “Dit is een hele belangrijke primeur waar we als inwoners Velsen, maar ook de inwoners van Beverwijk, Heemskerk en verder heel erg blij mee kunnen zijn.” Daarnaast moet deze nieuwe boot ook verbeteringen bieden op de betrouwbaarheid van de verbinding. “Deze verbinding moet betrouwbaar zijn, en dat was hij de laatste jaren niet. Deze elektrische pont gaat daarin verbeteren. Bovendien is deze pont volledig duurzaam.”