Nieuwe elektrische pont word getest in Velsen
De nieuwe, elektrische pont van GVB vaart als een zonnetje. Dat blijkt uit de testen die worden gehouden op het Noordzeekanaal tussen Velsen-Zuid en Velsen-Noord. Daar vaart het pronkjuweel van de Amsterdamse vervoerder 24 uur onafgebroken om eventuele kinderziektes op tijd te ontdekken. Een geruststellende gedachte is dat die tot op heden niet zijn aangetroffen.
Afgelopen donderdag test het GVB de de nieuwe elektrische pont 24 uur lang. Hij vaart volgens de gewone dienstregeling dan wel zonder passagiers. Er is ruimte voor vier vrachtwagens of twintig auto’s passen plus 400 reizigers met fiets. Velsen heeft de primeur omdat alle voorzieningen voor de nieuwe pont hier al gerealiseerd waren.
De komende jaren worden alle oude diesel ponten tussen IJmuiden en Zaandam vervangen.
Eerder werd er uitgegaan van een renovatie van de negentig jaar oude schepen . Tot naar voren kwam dat heel complex werd om deze om te bouwen. Ze waren niet eens om te bouwen naar iets duurzamer zegt projectleider Casper van der Werf. Ze zijn zwaar, groot en lomp. En tegelijk heel “degelijk: ; ze varen nog steeds in de rondte.’’
Het is even wennen voor het personeel. “De oude boten rammelen terwijl je bij deze niet eens doorhebt dat je vaart. Dat betekent ook dat je de snelheid wat lastiger kunt inschatten en dat is echt wel even wennen voor ons”, zegt schipper Niels Riezebos, die in een simulator is voorbereid. “Je bent gewend een motor te horen en aan de hand van het aantal toeren kun je inschatten hoe hard je ongeveer gaat. Dat heb je bij deze niet. Het is alleen maar metertjes kijken.”
Projectleider van der Werf is opgetogen over de resultaten van de proefovertochten. “Het gaat allemaal heel goed en als er toch iets misgaat, hebben we de gelegenheid het probleem op te lossen voordat de boot echt mensen gaat vervoeren.” Het plan is dat dat in het laatste kwartaal van dit jaar gaat gebeuren op de oversteek tussen Velsen-Noord en Velsen-Zuid.