Dubbele gevoelens bij lokale winkeliers tijdens kerstweek
Tekst gaat verder onder de video.
Op 14 december maakte de minister-president via een toespraak bekend dat alle niet-essentiële winkels de deuren moesten sluiten. Nederland startte een strengere lockdown tot in ieder geval 19 januari als maatregel tegen het coronavirus. Dit was een harde klap voor lokale ondernemers. Het bericht was een grote klap voor lokale winkeliers die zich klaar maakte voor de belangrijkste verkoopweek van het jaar. Ook was er onduidelijkheid over de grenzen van de lockdown.
Verschillende winkeliers geven aan dat ze het ingrijpen van de overheid te laat vonden. “Die strengere lockdown zagen we wel aankomen, maar naar mijn inzicht had het al een paar maanden eerder moeten gebeuren,” stelt René Berends van EP: Tol in IJmuiden. Ook merkt hij op dat de mensen gewoon eigenwijs zijn in hun eigen gedrag en daar beter over na zouden moeten denken.
Daarnaast was het voor verschillende winkeliers onduidelijk wat de lockdown precies betekende en waar de grenzen lagen voor winkels die wel of niet open mochten. Er vormden veel vragen.
Bianca en Mariska van Zoet Aan Zee in IJmuiden hebben in twijfel gezeten na de TV toespraak van Rutte. Hoewel ze in eerste instantie dachten dat hun snoepwinkel moest sluiten, kregen ze snel het bericht dat winkels met etenswaren wel open mochten blijven. Zodoende is de winkel op dinsdag en woensdag nog open geweest. De regels werden echter aangescherpt waardoor de deuren toch moest sluiten. “We verkopen naast etenswaren ook non-food, en dat is net te veel om open te blijven.”
In eerste instantie was de lockdown een grote shock voor de winkeliers. Daarnaast ontstonden dubbele gevoelens vanwege het koopgedrag van de mensen bij winkels die nog wel open waren. “Bij de supermarkt, bakker of een slager komen er veel meer mensen tegelijk in de winkel,” legt Monique Valk uit van Bij Home At Home in Santpoort-Noord.
In de loop van de dagen werd er snel overgeschakeld naar de nieuwe vorm van ondernemen. Lokale winkeliers hebben zich op creatieve wijze aangepast. Social media werd ingezet, bestelservices werden bedacht. Zo werd zelfs een ‘Drive To Go’ in het leven gebracht door Monique Valk van Bij Moon At Home. Daarbij wordt er zelfs bezorgd tot aan de auto.
Ondanks de dubbele gevoelens en de verwarring, maken de lokale winkeliers er het beste van totdat de winkels weer mogen openen.