Grote hijsoperatie pijlers Zoutdam succesvol, bekijk hier de beelden

Grote hijsoperatie pijlers Zoutdam succesvol, bekijk hier de beelden

In een grote hijsoperatie werden dit weekend de twee betonnen pijlers van de Zoutdam IJmuiden op hun plek gehesen in het Binnenspuikanaal. De hijsoperatie begon zaterdag 30 maart om 7 uur en werd zondagmiddag 31 maart na ongeveer 30 uur afgerond. Het grote kraanschip Gulliver kwam naar IJmuiden om de pijlers van elk 27,5 meter hoog, 8 meter breed bijna 3000 ton zwaar op hun plek te hijsen. Het plaatsen van de twee pijlers vormt een grote mijlpaal in het project Selectieve Onttrekking.

Bekijk hier de beelden.

Dit weekend waren de omstandigheden om de hijswerkzaamheden uit te voeren gunstig. Zo mocht het niet te hard waaien, moest er voldoende zicht zijn en mocht het water in het Binnenspuikanaal niet te hard stromen. Oorspronkelijk zou het plaatsen van de pijlers op woensdag 3 en donderdag 4 april 2024 zijn. Maar de operatie werd door aannemer Van Hattum en Blankevoort in afstemming met Rijkswaterstaat vervroegd, omdat naar verwachting de windkracht op 4 april ongunstig zou zijn om veilig te hijsen.

Voor het plaatsen van de pijlers werd het enorme kraanschip Gulliver ingezet. Dit is een kraanschip van de buitencategorie met een afmeting van 108 meter lang en 48 meter breed, die beschikt over twee kranen van 90 meter hoog. Deze kranen hebben samen een hijsvermogen van 4000 ton. Er zijn in totaal ruim honderd mensen verdeeld over twee ploegen dit weekend ingezet om de pijlers te plaatsen.

Selectief onttrekken zoutwater
De zoutdam is een constructie om zoutwater selectief af te voeren naar de Noordzee, waarmee Rijkswaterstaat verdere verzilting van het Noordzeekanaal door het gebruik van Zeesluis IJmuiden voorkomt. Via Zeesluis IJmuiden stroomt namelijk veel meer zoutwater het Noordzeekanaal in dan via de Noordersluis. Te veel zoutwater heeft negatieve effecten heeft op de natuur, land- en tuinbouw en ons drinkwater. De zoutdam is een soort brievenbus om het zoute water weer af te voeren. Omdat zoutwater zwaarder is dan zoetwater, zakt het zoute water naar de bodem. Door een opening onderin de zoutdam stroomt het zoute water via het Spui- en Gemaalcomplex terug naar zee. Het zoete water wordt door de zoutdam tegengehouden en blijft in het Noordzeekanaal.

Aanleg zoutdam
De bouw van Zoutdam IJmuiden is ruim een jaar geleden gestart. De verschillende onderdelen, zoals de pijlers en de wanden van de zoutdam werden op land voorgebouwd. Voor de pijlers is ongeveer 1000 m3 beton per pijler gebruikt. De pijlers zijn in acht stappen van 3,25 meter opgebouwd op een voet van 1,5 meter hoog. Bij het storten van het beton zijn er ook ankers geplaatst. De ankers waren, samen met de hijsframes bevestigd aan de ankers, nodig om de pijlers op te kunnen hijsen en te plaatsen op hun definitieve plek in het Binnenspuikanaal. De pijlers waren tijdens het hijsen nog hol en op deze manier niet te zwaar om op te tillen.

Nu de pijlers op hun plek staan worden ze gevuld met zand. De volgende mijlpaal in het project is deze zomer, wanneer de wanden worden geplaatst. Dit najaar wordt dan als laatste onderdeel een stalen zakdeur in de constructie aangebracht. Deze deur is nodig om schepen te laten passeren voor het onderhoud aan het gemaal. Volgens planning wordt de zoutdam eind 2024 in gebruik genomen.