Binnendeur Noordersluis vervangen

Binnendeur Noordersluis vervangen
©Spie/Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat heeft deze week de binnendeur van de Noordersluis in IJmuiden vervangen. Om de bijna 100 jaar oude sluis in topconditie te houden wordt eens in de vier jaar een sluisdeur gewisseld voor een ‘vers’ exemplaar. Tijdens de werkzaamheden, tussen woensdagmiddag en vrijdagochtend, maakte de scheepvaart gebruik van de Zeesluis IJmuiden.

De binnendeur is de deur aan de zijde van het Noordzeekanaal. De deur is 53,5 x 20,4 x 7,3 m groot en weegt 1,2 miljoen kg. De laatste maanden is de deur geïnspecteerd op gebreken en schoongemaakt om geplaatst te worden. Naast de deur zijn ook de rolwagens opgeknapt. De rolwagens zorgen ervoor dat de sluis over de bodem van het kanaal rolt. Een onderdeel van de revisie is het demonteren van wielstellen en wielen, waarna deze allemaal ingemeten en geïnspecteerd worden. Vervolgens zijn de afgekeurde materialen, maar ook lagers vernieuwd.

De Noordersluis is opgeleverd in 1930 en is 400 m lang, 50 m breed en 15 m diep. De sluisdeur is los geplaatst op 2 rolwagens die over rails lopen op de bodem van de sluis. De deur wordt bewogen met behulp van een hydraulisch aangedreven lierwerk met een trekkracht van normaal 300 kilonewton (kN) en onder extreme omstandigheden 900 kN. In 2021 is de buitendeur reeds vervangen. Dat is de deur aan de zijde van de Noordzee