Proef openstelling sluizenroute gaat niet door
In februari 2022 heeft Rijkswaterstaat aangekondigd een proef te gaan doen met gemotoriseerd verkeer op de sluizenroute IJmuiden. Gisteren, op 5 juli, is bekend gemaakt dat de proef niet meer door gaat omdat de kosten te hoog zijn. Rijkswaterstaat kan bovendien nog geen nieuwe datum noemen voor de openstelling. Gemeente Velsen reageert zeer teleurgesteld te zijn en vraagt aandacht bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Eerder dit jaar stelde Rijkswaterstaat ‘zijn uiterste’ best te doen om de route in het tweede kwartaal van 2022 te openen. De route zou in eerste instantie als proef geopend worden. Nu dat tweede kwartaal al voorbij is, deelt Rijkswaterstaat dat de proef niet meer door gaat.
Niet geschikt voor grote getalen gemotoriseerd verkeer
In een brief naar het college van Velsen wordt genoemd dat de route “niet geschikt om in grote getalen doorgaand gemotoriseerd verkeer te faciliteren.” Momenteel wordt er per schip gekeken of het door de Noordersluis of door Zeesluis IJmuiden geschut wordt. “Dit levert op de sluizenroute een zeer dynamische verkeerssituatie op,” beargumenteert Rijkswaterstaat. Tijdens de proef zouden er daarom 24 uur per dag, 7 dagen per week verkeersregelaars nodig zijn. De kosten die daarbij horen 1,5 miljoen per jaar. En dat geld is er niet volgens Rijkswaterstaat.
Gemeente Velsen: “Zeer teleurgesteld”
Het college van Velsen reageert zeer teleurgesteld op de mededeling: “Dit is in tegenspraak met eerdere toezeggingen door RWS.” Het college was bovendien niet op de hoogte gesteld dat de proef niet uitgevoerd zou worden in het tweede kwartaal van 2022.
Het college vraagt Tjeerd Roozendaal, de hoofdingenieur-directeur Rijkswaterstaat, via een brief om onder andere meer perspectief te geven, een datum voor de start van de proefperiode en betere informatievoorziening. Daarnaast wordt er expliciet gevraagd om compensatie voor de inzet van de tweede pont.
Hulpvraag aan minister van Infrastructuur en Waterstaat
Ook heeft de gemeente het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat via een brief op de hoogte gesteld. Rijkswaterstaat is het uitvoerende agentschap van dit ministerie. Het college vraagt aandacht voor het verkeersprobleem in de IJmondregio en stelt dat het komt door het niet tijdig of volledig beschikbaar stellen van de aanwezige infrastructuur. De minister wordt gevraagd om hulp voor dit mobiliteitsvraagstuk.