.IJmuiden-letters on tour

.IJmuiden-letters on tour
.IJmuiden / Michel van Bergen

IJmuiden/Amsterdam – Geen I amsterdam, maar .IJmuiden op het Museumplein en de Dam. De citymarketingorganisatie van de kustgemeente heeft de letters vrijdag op een vrachtauto gezet om ermee door Amsterdam te touren. De actie trok veel aandacht van zowel toeristen als inwoners van de stad, die door een flyerteam werden verleid om IJmuiden en de andere kernen van Velsen te komen ontdekken.

Vanzelfsprekend is de aanschaf van de letters een vette knipoog naar Amsterdam. ‘De letters zijn weggehaald van het Museumplein en het toerisme wordt aan banden gelegd; een uitgelezen moment om te laten zien dat bezoekers hier van harte welkom zijn’, aldus voorzitter Bas Kuntz van Stichting Citymarketing Velsen, dat de kustgemeente onder de naam .IJmuiden promoot. ‘We hebben echt heel veel moois te bieden. Niet alleen strand en havens, maar ook prachtige landgoederen en een uitgestrekt nationaal park. Dat brengen we op deze manier onder de aandacht van een breed publiek.’ De letters gaan deze zomer ook naar Dance Valley, Dutch Valley en Latin Village. Hier worden in twee weekeinden meer dan 100.000 bezoekers verwacht.

De .IJmuiden-letters staan normaal gesproken bij de Felison Cruise Terminal in IJmuiden, waar dit jaar meer dan 60 cruiseschepen aanmeren – veel meer dan vorig jaar. Een deel van de in totaal 200.000 passagiers stapt in de bus naar Amsterdam, maar 30 tot 40 procent gaat in de buurt van het schip op zoek naar vertier. ,,Door de letters zie je meteen dat je niet in Amsterdam bent aangekomen, maar in IJmuiden’’, aldus citymarketeer Friso Huizinga. ,,Wij hopen natuurlijk dat de passagiers sneller kiezen voor een bezoek aan IJmuiden of een van de andere kernen in Velsen. Op onze websites is veel informatie te vinden over wat je hier allemaal kunt doen. Van een fiets huren tot relaxen op het strand en van verse vis eten tot een museum bezoeken.’’

Aan de komst van de .IJmuiden-letters is een winactie gekoppeld die de hele zomer duurt. Wie een originele foto van de letters maakt (in het echt of virtueel met de CitySign App), dingt mee naar een diner voor twee personen bij een IJmuidens visrestaurant naar keuze. Hiervoor moet de foto met de hashtag #ontdekijmuiden op social media worden geplaatst (openbaar). De winnaars krijgen na 15 september 2019 bericht.

De .IJmuiden-letters zijn mede mogelijk gemaakt door de gemeente Velsen, het Rabo Investeringsfonds, Zeehaven IJmuiden en KVSA.

Kijk voor meer informatie op www.ijmuiden.nl en www.ijmuidenrauwaanzee.nl. (foto: Michel van Bergen)

Tekst: Jutter/Hofgeest