De Russische Nadezda Filippova en het Spaanse Artem Trio in ‘t Mosterdzaadje

De Russische Nadezda Filippova en het Spaanse Artem Trio in ‘t Mosterdzaadje
Foto RTV SEaport / PR

Op vrijdag 2 februari om 20.00 uur is de pianiste Nadezda Filippova te gast in ‘t Mosterdzaadje. Zij is finaliste in de Dutch Classical Talent Award en regelmatig op radio 4 te beluisteren.

Nadezda Filippova (1989) komt uit het uiterste oosten van Rusland. Haar muzikale opleiding begon in Novosibirsk. Een wonderkind dat op haar 9e jaar al openbare concerten gaf. Ze werd toegelaten op de vooropleiding van het Conservatorium in St. Petersburg en rondt haar studie nu af in Berlijn en Amsterdam. “Grenzen beperken mensen en ook kunst. Ik voel me verwant met de grenzeloosheid van Debussy. Het ontdekken en uitvoeren van al zijn klankkleuren is een enorme uitdaging”

Zondag 4 februari om 15.00 uur is het de beurt aan het Artem Triodat bestaat uit drie Spaanse musiciennes María López Belarte (piano), Violeta González Tomás (cello) en Sara Balasch Lozano (viool). Zij spelen het pianotrio (1921) van Henriette Bosmans en het Pianotrio in D Minor op.49 (1839) van Felix Mendelssohn.

In Spanje speelden ze nooit samen, maar toen ze elkaar in bij de studie voor hun masterdiploma in Nederland ontmoetten ontstond al snel het Artem Trio en doen ze niets liever dan concerten geven. Verrassend is hun keuze om het Pianotrio uit 1921 van de Amsterdamse Henriette Bosmans uit te voeren. Deze componiste wordt niet vaal uitgevoerd en dit pianotrio al helemaal niet. Muziek geschreven door een jonge, nog onbevangen vrouw. Er klinkt Duitse Romantiek, Frans impressionisme en de Spaanse volksmuziek in door. In de oorlogsjaren weigerde ze lid te worden van de Nazi Cultuur Kamer. Zij was pianiste van het Concertgebouw Orkest. Haar muziek werd verboden. Ondergronds organiseerde zij in de oorlogsjaren huiskamerconcerten die voor musici en publiek intense ervaringen waren.