Rauw aan Zee ‘toolkit’ beschikbaar

Rauw aan Zee ‘toolkit’ beschikbaar
Foto: Thea Olivier / Gemeente Velsen

Meer dan 60 ondernemers en andere belanghebbenden uit de toeristische sector in Velsen waren dinsdagmiddag in het Zee- en Havenmuseum bijeen voor de presentatie van Rauw aan Zee. Na meer dan een jaar de specifieke kenmerken, de kansen en bedreigingen en wat men graag wil uitstralen van IJmuiden aan Zee analyserend, is de slogan Rauw aan Zee al niet meer weg te denken bij de marketing, verkoop en positionering van IJmuiden. Dat vonden zeker ook de ondernemers, waarvan enkelen al waren begonnen om het logo en het beeld dat daar bij hoort actief te gebruiken voor het beter zichtbaar en herkenbaar maken van hun hotel, winkel, attractie, evenement, hotel met bijbehorende websites. Wethouder Annette Baerveldt was dan ook duidelijk tevreden over het omarmen van Rauw aan Zee door verschillende van de aanwezigen.

Bij de marketing van de stad Amsterdam is de IJmond en IJmuiden aan Zee in het bijzonder een aantrekkelijke bestemming in de regio. Onder het motto “Amsterdam bezoeken en Holland zien” mikt de hoofdstad op vooral bezoekers die hun verblijf in Amsterdam met een (kort) bezoek aan de regio willen combineren. Om dit aan de aanwezigen goed uit te leggen was speciaal de zakelijk directeur van Amsterdam Marketing Pieter Oud naar IJmuiden gekomen. Niet alleen IJmuiden, maar ook het Gooi, (midden) Noord-Holland, de Zaanstreek en zélfs de Noordoostpolder wordt als afzetgebied van de Amsterdamse toeristen gezien en als zodanig in het buitenland gepromoot. Dit maakt Amsterdam weliswaar aantrekkelijker maar ontlast ook de hoofdstad die een groot “toeristenoverschot” kent, dat alleen maar toeneemt.

Op de vraag van ondernemer Ron Mellies of we het niet ook kunnen omdraaien; dus men verblijft in de IJmond en maakt dag-uitstapjes naar Amsterdam, wist men geen goed antwoord op. Rauw aan Zee blijkt niet daarvoor te zijn bedoeld. Volgens Annemarie Dees van Amsterdam is dat een tweede belangrijke opgave, die vooral door de ondernemers zélf zou moeten worden ontwikkeld.
Volgens Baerveldt zijn er al belangrijke stappen gezet zoals nieuwe beborde nieuwe wandel- en fietsroutes die aan het netwerk van wandel- en fietspaden in de verre regio aansluiten. Dat was ook het juiste ogenblik dat de wethouder bekend maakte dat het nieuwe VVV-kantoor van Velsen in de winkel van de Readshop aan het marktplein zal komen. Geïnspireerd door de gegeven nuttige marketinglessen en waardevolle ontmoetingen met collega ondernemers ging men tevreden naar huis, natuurlijk met de Toolkit, die je precies vertelt hoe je Rauw aan Zee in je bedrijf of/en je communicatieplan moet integreren.

%d bloggers liken dit: