Laatste bouwsteen Zoutdam geplaatst
De laatste bouwsteen van de Zoutdam IJmuiden is geplaatst. De beweegbare zakdeur, die essentieel is voor het onderhoud van de zoutdam, is succesvol tussen de pijlers gehesen. Deze deur maakt het mogelijk voor onderhoudsschepen van Rijkswaterstaat om de zoutdam te passeren en bijvoorbeeld onderhoud uit te voeren aan het Spui- en Gemaalcomplex IJmuiden.
De installatie van de zakdeur vond plaats over twee dagen. De HEBO-Lift 5, een drijvende ponton met een kraan die 160 ton kan hijsen, werd ingezet voor deze klus. Na de plaatsing van de deur werden vier noodschotten getest. Deze noodschotten kunnen tijdelijk de plaats van de zakdeur innemen wanneer deze voor onderhoud uit de constructie moet worden gehaald.
De zakdeur, geproduceerd door SPIE, is van staal en heeft een kenmerkende buisconstructie voor extra versteviging. Met een breedte van 27 meter, een hoogte van 7,5 meter en een diepte van 4 meter, weegt de deur ongeveer 80.000 kilo. De deur is lekdicht om te voorkomen dat zoutwater terugstroomt naar het Noordzeekanaal en kan op en neer bewegen door middel van twee hydraulische cilinders.
De zoutdam is gebouwd om het overtollige zoutwater, dat via de Zeesluis IJmuiden het Noordzeekanaal instroomt, af te voeren. Dit is noodzakelijk om negatieve effecten op de natuur, landbouw en drinkwater te voorkomen. Het zoute water, dat zwaarder is dan zoetwater, zakt naar de bodem en stroomt via een opening onderin de zoutdam terug naar zee.
Met de plaatsing van de zakdeur is de zoutdam gereed voor gebruik. De afrondende werkzaamheden duren nog tot in 2025. Opdrachtnemer Van Hattum en Blankevoort werkt nog aan de terreininrichting op de oevers van het Binnenspuikanaal naast de zoutdam.