Sneller antwoord op Wmo-vragen
Wie huishoudelijke hulp nodig heeft, of een scootmobiel, moet dat aanvragen. Het antwoord laat vaak lang op zich wachten. Dat moet sneller, vindt de gemeente. Lees hier over de maatregelen.
Wie hulp bij de gemeente vraagt om thuis te kunnen blijven wonen en mee te doen aan de samenleving, wat valt onder de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) moet binnen 6 weken antwoord op die vraag krijgen. Maar de wachttijd bij Velsen is meer dan twee keer zo lang: 14 weken. Dat is heel vervelend voor de aanvrager, en dat vindt de gemeente ook. Er zijn twee plannen om de wachttijd korter te maken.
Eenvoudige vraag: telefonisch antwoord
Wie belt met een eenvoudige vraag – kan ik een schootmobiel krijgen, of een huishoudelijke hulp? – krijgt voortaan aan de telefoon al antwoord. Tot nu toe kwam er dan eerst iemand thuis om een uitgebreid onderzoek te doen en dat duurt veel langer. Er wordt bij de gemeente extra werkkracht voor vrijgemaakt: een groep ambtenaren gaat tijdelijk extra werken. Zo kunnen de mensen die een ingewikkelder vraag hebben ook geholpen worden.
Daarnaast kijken de ambtenaren of ze de verwerking van aanvragen wat sneller kunnen doen, door de registratie bijvoorbeeld wat eenvoudiger te maken; dat scheelt tijd.
Risico’s – te veel of te weinig hulp
Als je telefonisch een aanvraag afwerkt, zie je niet de hele persoon met al zijn of haar mogelijke andere problemen; dan kun je dus iets missen. Ook kan het gebeuren dat mensen hulp krijgen waar ze – als je een uitgebreid onderzoek had gedaan – eigenlijk geen recht op hebben; daardoor kunnen de Wmo-kosten stijgen. De ambtenaren kijken scherp of het echt om een simpele aanvraag gaat.
Het kan ook gebeuren dat ze aan de telefoon een aanvraag afwijzen, terwijl later blijkt dat dat niet terecht is. De ambtenaren verwachten dat deze mensen opnieuw met de gemeente contact zullen opnemen.
De versimpeling van de registratie duurt wat langer, maar ook daarmee gaat Velsen aan de slag.
