Werkzaamheden deurkas nieuwe zeesluis

Werkzaamheden deurkas nieuwe zeesluis
Foto: Ko van Leeuwen

Onder gunstige weersomstandigheden is vorige week een bovenrolwagen in de deurkas van het buitenhoofd van de nieuwe zeesluis IJmuiden geplaatst. De bovenrolwagen vormt de aandrijving van de sluisdeur om deze te openen of te sluiten.

De bovenrolwagen met een gewicht van bijna 200 ton staat nu bovenin de deurkas op een rail en wordt later gekoppeld aan de deur. De sluisdeur wordt voortbewogen door grote aandrijfwielen. Deze zogenaamde bonkelaars grijpen in op een pennenbaan, waardoor de deur heen en weer kan rijden over een rails die op de drempel van de zeesluis ligt. Tijdens de hele operatie, die acht uur duurde, was er geen scheepvaartverkeer mogelijk door de Middensluis maar kon er gebruik worden gemaakt van de Noordersluis.

Om ruimte te bieden aan steeds groter wordende zeeschepen wordt sinds 2016 in IJmuiden gewerkt aan de bouw van de grootste zeesluis ter wereld. De nieuwe sluis wordt 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep. Naar verwachting wordt de sluis begin 2022 in gebruik genomen.