Gevaren van smartphonegebruik op de fiets

Gevaren van smartphonegebruik op de fiets

Veilig Verkeer Nederland heeft vandaag een game gelanceerd die jongeren bewuster maakt van het gevaar van smartphonegebruik tijdens het fietsen. In opdracht van de gezamenlijke provincies (IPO) is de game WheeliePop ontwikkeld.

Hiermee wordt het bewustzijn van het gebruik van de telefoon op de fiets spelenderwijs vergroot met als doel een bijdrage te leveren aan een daadwerkelijke gedragsverandering bij jongeren. Zo fiets je langs weilanden, over wegen door de stad en zelfs over een lopende band in een fabriek. Daarbij ontwijk je alle obstakels die je onderweg tegenkomt en krijg je appjes of telefoontjes. De uitdaging is om dit te negeren.

De game is ontwikkeld voor jongeren tussen 12 en 16 jaar. Uit onderzoek bij deze doelgroep is gebleken dat in bijna 25% van de duur van de fietsrit de smartphone wordt gebruikt, om te Snapchatten, Whatsappen en te Spotifyen.WheeliePop leert jongeren dat goed opletten in het verkeer belangrijk is en dat telefoon een afleidende factor is.

Het IPO heeft de game vooraf getest op jongeren tussen 12 en 16 jaar. Het blijkt dat het spelen van de game een bijdrage levert aan een beter besef van het risico van smartphonegebruik op de fiets. Onderzoek wijst uit dat WheeliePop er voor zorgt  dat spelers minder vaak vinden dat even snel een bericht beantwoorden op de fiets best wel kan.

De game is gratis beschikbaar via Google Play en via de Appstore en ook prima geschikt voor een uitdagende verkeersles in groep 7 of 8 van de basisschool. Voor meer informatie: Veilig Verkeer Nederland