Oude Velsertunnel nu vol glasvezel

Oude Velsertunnel nu vol glasvezel
Foto: Rijkswaterstaat / Ton Borsboom

Gaten boren, kabels trekken en aansluiten. Rijkswaterstaat en Hyacint leggen deze weken de laatste hand aan de nieuwe energievoorziening en het datanetwerk van de Velsertunnel.

Van buiten is er nog niet zoveel te zien, maar van binnen is de Velsertunnel één en al bedrijvigheid. De afgelopen weken is met man en macht gewerkt om de oude tunnel uit 1957 uit te rusten met een 21ste eeuws energie- en datanetwerk. De tunnel krijgt glasvezelkabels waarmee de verkeerscentrale op afstand kan communiceren met alle installaties in de tunnel, zoals camera’s, slagbomen en ventilatie. “Een tunnel is veel meer dan een buis met lampen aan het plafond”, aldus Michel van Baar, projectleider van Hyacint.

Fijnmazig
Nu nog lopen honderden kilometers kabels ogenschijnlijk kriskras door de tunnel heen. Via dit fijnmazige netwerk wordt de tunnel bestuurd en gevoed met elektriciteit. De grote hoeveelheid kabels is één van de redenen dat de tunnelrenovatie zo’n ingewikkeld karwei is. Maar deze situatie behoort binnenkort tot het verleden, zegt Van Baar. “Waar vroeger drie, vier kabels nodig waren om één signaal naar een installatie te sturen, loopt nu alle communicatie door een dunne glasvezel. We kunnen de bekabeling en de kabelroutes dus veel simpeler en efficiënter inrichten.”

Omheen werken
De nieuwe energievoorziening van de Velsertunnel ligt op zijn plaats en is klaar voor gebruik. Deze week brengt Hyacint voor het eerst het nieuwe datanetwerk in de lucht. De klus is geklaard terwijl het oude energie- en besturingssysteem gewoon bleef functioneren. “De Velsertunnel is nog in gebruik, dus we moesten om de oude systemen heen werken”, zegt Van Baar. “Dit was misschien wel de grootste uitdaging, want de bestaande installaties zitten eigenlijk in de weg.”

Tijdwinst
Dat Rijkswaterststaat en Hyacint nu het nieuwe voedings- en datanetwerk hebben aangelegd, scheelt veel tijd tijdens de tunnelafsluiting. Als de tunnel dicht gaat, kan de installatie en het inpluggen van alle nieuwe tunnelsystemen namelijk snel beginnen. “Onze aanpak is erop gericht om alles klaar te hebben wat we van te voren kunnen doen. Alleen het werk waarvoor de tunnel absoluut dicht moet, blijft dan over. Zo zorgen we ervoor dat de periode van sluiting zo kort mogelijk kan blijven.”

[gss gallery type=”slideshow” ids=”15314,15317″]